مراقبت از پای دیابتی

مراقبت از پای دیابتی

از آنجایی که ایجاد زخم به خصوص در پاها در بیماران دیابتی امری مهم است و افراد باید مراقب باشد تا زخم ایجاد نشود، باید با رعایت نکاتی  از ایجاد زخم پیشگیری کنند.

1- شستشوی روزانه پاها با آب ولرم و صابون. درصورت لزوم و جهت احتیاط بهتر است فرد دیگری هم دمای آب را کنترل نماید و سپس خشک کردن آن ها با یک حوله سفید به خصوص لای انگشتان.

2- بررسی روزانه لای انگشتان پا و جستجوی ترک و زخم دربین آنها.

3- بررسی روزانه از کف پاها و درصورت لزوم استفاده از یک آینه جهت بهتر دیدن.

4- چرب کردن مکرر کف و روی پاها و نواحی خشک به جز لای انگشتان با استفاده از پماد مخصوص، سپس، پاک کردن تدریجی ترک خوردگی ها و خشکی ها با استفاده از یک سنگ پای طبی.

5- کوتاه نمودن ناخن پاها با سوهان. لازم به ذکر است درصورت استفاده از ناخن گیر هرگز گوشه های ناخن را بیش از اندازه کوتاه نکنید. این کار می تواند منجر به فرو رفتن تدریجی ناخن در گوشت بشود.

6- هر روز جوراب تمیز بپوشید. ازجوراب های خیلی گشاد و یا خیلی تنگ استفاده نکنید و از پوشیدن جوراب با کش تنگ خودداری کنید.

7- کفش های جلو عقب بسته را به شرطی که از ارتفاع مناسب برخوردار باشند بپوشید. از پوشیدن دمپایی و صندل طبی در بیرون از منزل اجتناب کنید.

8- فراموش نشود که قبل از پوشیدن کفش همواره داخل آن را از نظر وجود برآمدگی، اجسام خارجی و شئ تیز و آزار دهنده بررسی کنید.

9- در منزل هرگز با پای برهنه راه نروید

10- قبل از ورود به حمام آب آنرا از نظر داغی بررسی کنید درصورت لزوم از فرد مطمئن دیگری جهت کنترل دمای آب کمک بگیرید.

11- موقع خرید کفش جدید حتما هر دو پا را در حالت ایستاده امتحان کنید.

12- همواره کفش نو را چند ساعت در روز و در منزل به پا کنید، پس از اینکه قالب پاهایتان را پیدا کرد و مطمئن شدید باعث تاول و زخم در پاهایتان نمی شود، با آن به بیرون بروید

13- از آویزان کردن پاها به مدت طولانی پرهیز کنید. مثلا حین سوار شدن به اتوموبیل، هواپیما، قطار و … سعی کنید درهر ساعت به مدت 10 دقیقه قدم بزنید و یا با حرکات انقباضی، عضلات ساق هایتان را حرکت دهید.

14- هرگز با تیغ یا چاقو به جان پینه ها یا برآمدگی های پوستی روی پاهایتان نیفتید.

15- هرگونه خراشیدگی یا زخم در پوست را به پزشکتان گزارش دهید.

16- هرگز پاهای سردتان را مستقیم جلوی بخاری و وسایل گرم کننده قرار. بهترین اقدام برای گرم شدن پاهایتان پوشیدن جوراب گرم است.

17- همواره کفش خود را فقط با یک جفت جوراب به پا کنید و از پوشیدن بیش از یک جفت جوراب اجتناب کنید. این کار می تواند باعث ایجاد تاول در پا بشود.

برچسب گذاری توسط , , , , ,

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − 2 =