مصرف میوه و سبزیجات برای سلامتی بدن

مصرف میوه و سبزیجات برای سلامتی بدن بسیار مفید می باشد. مطالعات نشان می دهند مصرف ۸۰۰ گرم میوه و سبزیجات طی ۱۰ نوبت در روز خطر بیماری و مرگ زودرس را به حداقل می رساند. به طوری که مصرف این مقدار میوه و سبزیجات منجر به کاهش ۳۳ درصدی سکته، ۲۸ درصدی بیماری قلبی عروقی، ۲۴ درصدی خطر نارسایی قلبی، ۱۳ درصدی خطر ابتلا به سرطان و ۳۱ درصدی مرگ زودرس می شود. تحقیقات دیگر همچنین نشان داده اند مصرف ۲۰۰ گرم میوه و سبزیجات در روز کاهش ۱۵ درصدی خطر مرگ زودرس را به همراه دارد.

متخصصان تغذیه دریافتند میوه هایی مانند سیب، گلابی، مرکبات و سبزیجاتی با برگ سبز (مانند کاسنی و اسفناج) از بهترین ها برای کاهش خطر ابتلا به سکته ، بیماری قلبی- عروقی و مرگ زودرس هستند و مصرف سبزیجات سبز (مانند لوبیا سبز) و سبزیجات زرد (مانند هویج و فلفل) با بیشترین میزان کاهش خطر ابتلا به سرطان در ارتباط می باشند. همچنین مصرف سبزیجات خام و پخته با کاهش خطر مرگ زودرس مرتبط می باشد.

در حقیقت مصرف میوه و سبزیجات با کاهش کلسترول و بهبود عملکرد سیستم ایمنی و رگ های خونی به سلامتی بدن کمک می نمایند. این امر ممکن است به دلیل مجموعه پیچیده مواد مغذی باشدکه در میوه ها و سبزیجات وجود دارد. نمونه ای از این مواد آنتی اکسیدان ها هستند که موجب کاهش آسیب ماده ژنتیکی سلولهای بدن وکاهش خطر ابتلا به سرطان ها می شوند.

محققین عقیده دارند که این یافته ها بر اهمیت مصرف میوه و سبزیجات به عنوان قسمتی از رژیم غذایی سالم تاکید دارند.

آزمایشگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − سه =