کمبود ویتامین A

کمبود ویتامین A در نوجوانانی باعث شب کوری ، کدری و خشکی پوست و مخاط می شود .ویتامین D یکی از ویتامین هایی است که در سنتز و استحکام بافت استخوانی نقش دارد که نیاز به این ویتامین در دوران نوجوانی افزایش می یابد .

بدن برای رشد سلولی به ویتامین هایی مانند A ، C ، E نیازمند است که در دوران نوجوانی به علت افزایش تقسیم های سلولی و رشد سلولی نیاز به این ویتامین ها افزایش می یابد .

ویتامین A از منابع حیوانی به صورت رتینول و از منابع گیاهی به صورت بتا کاروتن در اختیار بدن قرار داده می شود . این ویتامین نقش بسیار حیاتی در دوران نوجوانی دارد و کمبود آن باعث عوارض متعددی مانند شب کوری ، کدری و خستگی و خشکی پوست می شود .

جگر ، روغن ماهی گوشت ، زرده تخم مرغ و تخم مرغ کامل ، شیر ، پنیر ، روغن حیوانی و کرده از منابع گیاهی ، میوه ها و سبزی های زرد و نارنجی رنگ و همچنین سبزی های با رنگ سبز تیره از منابع غنی کاروتن محسوب می شوند .هویج ، اسفناج ، کدو حلوایی ، کلم بروکلی ، زردآلو ، هلو ، سیب ، انبه ، پرتغال و طالبی از منابع گیاهی غنی از این ویتامین به شمار می روند.

بهترین ویتامین ها

داشتن تغذیه ای سالم همراه با مصرف همه مواد غذایی به صورت تازه و سالم شروع می شود .این بهتر از آن است که به کودکان غذاهای فست فودی و یا غذاهای کم ارزش بدهیم و بخواهیم ویتامین های مورد نیازشان را به وسیله مکمل ها جبران نماییم . شما می توانید همه ویتامین ها و مواد معدنی را در غذاهای کربوهیدرات و پروتئین بالا دارند پیدا کنید به جز چربی ها .

بهترین غذاها با ویتامین های بالا در میوه و سبزیجات تازه یافت می شوند .برای اینکه به کودکمان ویتامین بیشتری برسد ، تنوع غذا مهم است و نه میزان آن .اگر فرزند شما غذاهای خاصی را به عنوان مثال سبزی دوست نداشته باشد بهتر است چندین روز از سرو آن خودداری کنید و بعد دوباره آن را به صورت دیگری به او بدهید.

آزمایشگاه پزشکی

آزمایشگاه

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =